Hae tästä blogista

sunnuntai 1. heinäkuuta 2018

Kiss the Couscous - salaatti vaikkapa grilliruoan lisukkeeksi, pääruuaksi ja mukana myös gluteeniton versio.

Ihanaa heinäkuuta!

Mietiskelin, että perunasaalaatti on aina in, mutta voisihan grillilisukkeen tehdä toisinkin. Vaihtelu virkistää! Lopussa löytyy vinkki, kuinka muunnat salaatin herkulliseksi lounassalaatiksi helposti, kuten aina. Tekstistä löytyy myös gluteeniton versio.




 Alunperin Syyriasta kotoisin oleva ystäväni kertoi minulle jo vuosia sitten bulgursalaatista ja kuinka hyvää se on. Tuo muisto oli inspiraationi pohjana. 
 Minulla oli kaapissa couscousia, ei bulguria, joka kylläkin on lähes sama asia. 

Minulla ei ollut ylöskirjoitettua reseptiä joten muistelin ystäväni Monan kertomaa  ja toteutin salaatin siis "vähän sinne päin versiona". Salaatista tuli hurjan hyvä. Se maustuu mukavasti seuraavaan päiväänkin, joten tämän voi tehdä jopa etukäteen.

Kuten muutkin rakastamani kokkaukset, tämä syntyy käden käänteessä ja on niin helppo, että sen voi tehdä vaikka mökkiolosuhteissa. Tämä salaatti sopii sekä lihan, että kalan lisukkeeksi aivan yhtä hyvin.




Couscous kypsyy  vaivattomasti kuin unelma. Katso paketista tarkemmat ohjeet, mutta kypsentäminen käy periaatteessa näin.

Mittaa haluamasi määrä couscousia kulhon pohjalle, kaada kiehuvaa vettä päälle niin että se peittyy ja vähän yli. Laita kansi päälle ja anna couscousin kypsyä itsekseen 5 minuuttia. Sekoittele sitten ryynit irtonaiseksi haarukalla. Mikäli vettä tuli liikaa, siivilöi se pois.

Couscous jäähtyy vihannesten pilkkomisen aikana jos siirrät sen toiseen astiaan.

Huom. Couscous on valmistettu vehnästä, mutta salaatin voi valmistaa vaikka kikherneistä, jolloin vältyt gluteenilta. 

Voit myös käyttää molempia jos pystyt!

Korianterin voit korvata sileälehtisellä persiljalla (jota taisi itseasiassa olla alkuperäisessä reseptissä...)

Tein salaatin näistä aineista, mutta määrät voit valita aivan itse. (En käyttänyt ihan noin paljon sipulia  kuin kuvassa on ja korianteria taas käytin enemmän).




Pilko reipas määrä tomaatteja pieniksi kuutioiksi ja laita ne salaattikulhoon. 




Itse käytin värikkäitä kirsikkatomaatteja.




Saksi kevätsipulia pieniksi paloiksi. Myös punasipuli ja salaattisipuli käyvät.




Lisää silputtua korianteria tai sileälehtistä persiljaa maun mukaan. Mielestäni kaikkia aineita saa olla reippaasti, niin paljon, että couscous ei dominoi.

Itse tykkään pakasteherneistä, joten sulatin niitä ja lisäsin muiden joukkoon.




Mittaa haluamasi määrä couscousta vihannesten joukkoon ja lisää suolaa ja pippuria, sekoita.

Vinkki: Jos couscousta jää yli, voit käyttää sen vaikkapa pannukakkutaikinan joukkoon, pakastaa tai paistaa sienten ja sipulin kanssa.

Kaada joukkoon sitruuna- tai limettimehua niin reippaasti, että maku tuntuu kunnolla. Voit myös raastaa kuorta joukkoon ( ei valkoista osaa). 
Sekoita ja maista. 
Lisää oliiviöljyä vähän kerrallaan, niin, että  salaatti ei muutu öljyiseksi. Öljy pehmittää makua mukavasti, silti sitruuna/lime saa maistua voimakkaasti. Sekoita ja maista jälleen.




Anna salaatin  tekeytyä jääkaapissa niin kauan kun valmistelet muut tarjottavat...katat pöydän tms.

Vinkki: Tee salaatista pääruoka lisäämällä joukkoon katkarapuja ja asettamalla se vihersalaattipedille ja lisäämällä vielä sitruuna- chili tai valkosipulimarinoituja oliiveja (kaupassa on valmiitakin)! 

Bon apétit ja ihania ja helppoja kesäisiä ruokanautintoja kaikille!

💜 IIahdutatko minua kommentilla?💜

Oliko tämä raaka-aine sinulle jo tuttu? Haluaisitko lukea blogistani enemmän tämänkaltaisia reseptejä?




12 kommenttia:

  1. Aamupala on juuri nautittu, mutta kuvia katsoessa tulee silti nälkä. Tätähän pitää kokeilla. Couscous on nimittäin jäänyt vallan koklaamatta tällä ajatuksella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kivakivakiva! Kokeile ihmeessä ja säveltäminenkin on sallittua. Mukavaa sunnuntaita!

      Poista
  2. Olen syönyt couscousia, mutta siitä on aikaa. Nopeat reseptit kiinnostavat aina, joten laitahan lisää. Olen toteuttanut kaikenmoisia ruokia ja leipomuksia eri blogeista saamillani ohjeilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva tietää, yritän keksiä taas jotakin kivaa <3. Mukavaa viikkoa sinne :).

      Poista
  3. En ole syönyt couscousia koskaan.
    Ruoka ja leivonta ohjeet kiinnostaa aina.😀
    Hyvää alkanutta heinäkuuta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kivaa kuulla mikä kiinnostaa, kiitos vastauksesta ja mukavaa alkanutta heinäkuuta myös sinulle. <3

      Poista
  4. Oen jättänyt tähän asti cuscusit kaupanhyllylle suosiolla, mutta nyt on pakko kokeilla. Olen aina luullut, että niitä pitää keittää, mutta lisäsitkö couscusit salaattiin keittämättä? Salaatti näyttää herkulliselta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Eija! Kuuma vesi couscousin päälle, 5 min kannen alla, sen jälkeen sekoita ryynit irralleen,jäähdytä ja salaatin joukkoon. Ripsauksen suolaa voi lisätä jos haluaa ennen sekoittamista. 😊

      Poista
  5. Näyttää herkulliselta. Couscusia olen syönyt jokunen vuosi sitten. Tätä voisi hyvinkin kokeilla. Simppelit ohjeet kiinnostaa aina, kun ei aina jaksa nähdä niin hirveästi vaivaa. Mukavaa viikonloppua!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo simppelit on varsinkin kesällä kivoja, ei tarvitse loputtomiin ahertaa sisätiloissa ja vieraitakin piipahtelee useammin. Kivaa viikonloppuaa sullekin 😊.

      Poista
  6. Kiitos reseptistä, tätä kokeilen gluteenittomalla kaurarouheella! :) Niin kuin couscusia mutta gluteeniton.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Bon apetit! Kiitos vinkistä, sopii varmasti hyvin :).

      Poista